Jernbanedirektøren, Kirsti Slotsvik, sier at Vestfold sør for Tønsberg er satt på vent. Begrunnelsen er økonomi. Rødt Larvik kan skjønne at milliardene flyr når Vegdirektoratet og Bane Nor ikke samarbeider. Å bygge E18 med fire felt, broer og tunneler uten å samtidig å legge en plan for jernbanen, er rart, for å si det mildt. Bane Nord får igjennom i Stortinget at linja skal være bygd for en hastighet på 250 km uten å se om det er mulig, er rart, og dyrt. Å vedta at stasjonene skal være sentrumsnære i betydningen «helst på torget», har møtt mye motstand. At Bergeløkka, Bommestad, Alfred Andersen-tomta eller ved brannstasjonen er langt ut på landet, er virkelig en fjern tankegang. Å bygge tunnel gjennom Martineåsen først, og så se om det er mulig å treffe med et tog, er utrolig. Rødt Larvik holder fast ved vårt standpunkt som vi vedtok på årsmøtet og bar som parole 1.mai: Stopp Bane NOR! Utred 3. alternativ! Det ligger i korta at jernbanedirektøren også vil ha noe annet, altså et tredje alternativ. Nå som utbyggingen er satt på vent, burde det være unødvendig å presse fram en avstemning i kommunestyret 21. august. Det går uansett flere tiår før dette kan bli realisert. Kanskje trengs det nye øyne (politikere) for å finne en løsning for framtida?
Rødt Larvik
Steinar Henden, 2. plass
Hanne Marte Kleven Bjordammen, 3. plass