Debatten om hvor jernbanestasjonen skal ligge, er mangslungen, men når Bane Nor har talt, er valgene få. Sånn går det når byråkratene fikk vedtatt det de ville i Stortinget:
Inter City-togene skal kunne kjøre i 250 km i timen. Basta! (Da spiller det ingen rolle at togene som Jernbaneverket kommer til å kjøpe, bare går i 200 km/t, at avstanden mellom stasjonene er så kort at de rett og slett ikke får tid til å få opp farta over 170 km/t. Jfr. Transportøkonomisk Institutt sin rapport.)
Jernbanestasjonen skal ligge i sentrum. Koste hva det koste vil. Fornuftig eller ufornuftig ut fra lokal vurdering. (Da blir plutselig Bergeløkka, Bommestad og Elveveien «langt ut på landet».)
Det er en merkelig måte å planlegge på: Først stille to absolutte krav, og så se om man får det til. (Les: … så får vi se om togene treffer byene.)
Sånn har vi havna i valget mellom pest og kolera, mellom Indre havn og Kongegata. Vi som vil stille klokka tilbake, som vil ta en ny runde og utfordre premissene, vet at toget er kjørt for fornuftige løsninger. Fordi: Bane Nor truer med statlig reguleringsplan, og da får vi jernbanestasjon i Indre havn. Et diktat.
Alternativt får vi både pest og kolera: jernbanestasjon i Kongegata og en utbygd indre havn. Først Kongegata og et større byggeprosjekt gjennom byen, så slippes gravemaskinene løs i Indre havn. Pest og kolera.
I denne situasjonen skriver Morten Riis-Gjertsen fra Larvik Høyre:
«Når det gjelder valget av hva som bør og hva som ikke bør ut på høring, er ikke det mer komplisert enn at Høyre mener tiden er inne til å åpne byen mot sjøen. Siden 1881 har det vært en fysisk sperre mellom sjø og land. Det må vi få slutt på. Alle andre byer som får muligheten til å knytte sammen byen og sjøen griper denne muligheten med begge hender. Det bør vi også gjøre.
Derfor trenger vi ikke en vurdering av alle mulige aspekter ved Indre havn løsningen. VI VIL IKKE HA DET! Det blir visuelt en vedvarende katastrofe for byens sentrum til evig tid!» (ØP 17/12-18)
Det sier partiet som sammen med AP og flere tillot
- Farris bad (som stjal deler Batteristranda)
- Sanden-blokkene i vannkanten. (Der Farris Bad kunne ha ligget og bare tatt halvparten av plassen. Jfr. Folkeaksjonens forslag, pent tegnet og presentert.)
- Bygging av høyblokka til Grand. (Der Grand nå er i rettssak med Skanska, de med penga.)
Spørsmålet er om man kan stole på partier med en slik «merittliste» når de nå sier at de vil «åpne mot sjøen». Selv om de sier «VI VIL IKKE HA DET!», og det er sant når Høyre sier at det «blir visuelt en vedvarende katastrofe».
Det er en nedsatt en styringsgruppe som skal lage en plan for indre havn. Desto mer debatt om indrefileten, desto flere røster som Åke Bergs tegninger (ØP 27/12-18) der friområder og kultur dominerer, desto større er sjansen for at indrefileten ikke blir spist opp av de finans og spekulasjon (les: høyhus, leiligheter for fiffen og handel).
Vil kommunestyret love at Indre havn blir i Åge Bergs ånd?
Rødt Larvik
Steinar Henden
Erik Ness
24.12.18